Christian Callesen: Derfor er Bibelen så vigtig

Martin Luther brugte måneder og år på at oversætte Bibelen fra originalsproget. Men hvorfor var det så afgørende, at alle kunne læse den?

Før Reformationen kunne de færreste læse Bibelen, da den var skrevet på latin. Det lavede Martin Luther om på, da han oversatte den til tysk. Og i øvrigt var en varm fortaler for, at alle gik i skole, så de lærte at læse – også pigerne! Ellers kunne de jo ikke læse Bibelen.

At læse Bibelen på sit modersmål er en kæmpe gave til os, men nyder – og udnytter vi det?

Bibeltekster

Salme kapitel 1, vers 1-3

2. Peters brev kapitel 1, vers 21

Apostlenes Gerninger kapitel 4, vers 25

Denne prædiken er en del af temaet “Bibelen og reformationen”
    I år er det 500 år siden, at Martin Luther gjorde kirken opmærksom på afgørende sandheder i kristendommen, som kirken havde glemt. Sandheden om nåden, friheden, frelsen, bibelens betydning, og at vi alle er lige for Gud. Disse emner vil være i fokus til gudstjenesterne frem til fasten i februar 2018.

Vil du gerne læse (mere) i Bibelen? Så få tips og tricks til bibellæsningen her