Slikposer i lange baner og tøndeslagning på altanen

Uddelingen af fastelavnsslik vakte stor glæde blandt børn og voksne.

Jeg sidder her og tænker tilbage på fastelavn i 2020. Selvom det i 2020 var en lille smule specielt, fordi vi var taget på lejr på Skovbo Efterskole lige præcis i den weekend, så holdt vi en kæmpe fastelavnsfest med udklædning og tøndeslagning, helt sådan som fastelavnsfester plejer at se ud og med alle de traditioner der hører med.

Men så blev det 2021, og alt så pludselig anderledes ud. Hvad gør man så?

Sådan her kom det til at se ud i Byens Valgmenighed:

Slik til alle børn

Alle familier fik en kuvert med slikposer og en hilsen fra BBU (Byens Valgmenigheds Børn og Unge) og BVM. Hilsnerne blev sendt med posten eller kørt ud af et par børneledere. Min lille bil fik kørt små 130 km, og det blev til et par hyggelige samtaler i diverse døråbninger. I hilsenen stod der, at man var velkommen til at deltage i fastelavn på Zoom. Hvis man var med til fastelavn, var tanken, at man kunne gemme slikposerne til, når der gik hul på tønden. For selvfølgelig skulle der være en tønde.

Få Jakob til at slå

Fastelavn på Zoom indeholdt bl.a. Kahoot, sjove sange og besøg af Olivia (hånddukke, der godt kan være lidt fjollet), hvor vi snakkede om, at Gud har skabt os helt vidunderligt.
Tøndeslagningen blev afholdt ved, at jeg sendte min mand, Jakob ud på altanen, hvor der hang en papkasse. Alle familierne slog på skift med en terning, og Jakob slog så til papkassen på forskellige måder alt efter hvilket tal, der blev slået på terningen. F.eks. 5=sværd, 3=toiletbørste, 6= hovedstød osv.
Der lå slik i ”tønden”, som et par af familierne vandt. Men alle fik slikposerne fra hilsnerne, så noget var, som det plejer at være.

Et par af børnene og forældrene har skrevet, hvad hilsnerne, slikposerne og online fastelavn havde af betydning for dem:

Isak 6 år: ”Det var dejligt at få slik til at tage med på ferie.”

Josva 10 år: ”Det var hyggeligt at åbne konvolutten sammen med de andre børn fra kirken.”

Popcorn og kakaomælk

Zahra, mor til Chloe og Luke: ”Fastelavnsslikkepindene, som vi fik af Heidi, har vi været meget påpasselige med, og vi har stadig har nogle stykker at glæde os over. Mit klare indtryk er, at de opfatter det som en stor luksus, og slikspisningen blev som forventet en mega-populært indslag i vinterferieugen”
Berit, mor til Leonora, Harald og Arthur: ”Det er altid utroligt hyggeligt med overraskelser, men det varmede særligt i denne grå tid. Vi syntes alle, at den nye variant af at slå katten af tønden var fantastisk morsom og med en god portion spænding: Falder Jakob ud over altanen? Faktisk var det så sjovt, at vi efterfølgende selv slog ‘slikket af posen’ efter de samme principper. Fastelavn var ikke blevet til noget hos os, havde det ikke været for gaveposen og indslaget online.”

Mariann, mor til Elisa og Lydia: ”Det var en hyggelig overraskelse pludselig at få to slikposer med posten – og så MÅTTE vi jo være med til online fastelavn! Stor tak til Heidi og Jakob, som var super kreative og sikrede kirkens børn (og deres forældre) en festlig fastelavn, omstændighederne til trods! Og så gjorde det jo heller ikke noget at vinde popcorn og kakaomælk…”

Maria, mor til Dagmar, Halfdan, Eigil: “Jeg synes, det er dejligt at mærke, børnene husker kirken og snakker om det, som har med kirken at gøre – og der er en pose slik et godt sted at starte, når man har børn. Det er tydeligt, at det at der er børnekirke, banko, slik – sidste års påskepose, alt sammen er med til, at vi snakker tro og Gud.

Selvom alt var anderledes, så blev det en succes. Men mon ikke vi alle glæder os til igen at kunne holde fastelavn, som vi plejer i 2022.
Som børneleder glædede jeg mig over at kunne få lov til at sende en hilsen til alle børn og deres familier i denne besynderlige tid og jeg ser frem til, at vi kan få lov at mødes igen til helt almindelig børnekirke.

Kærlig hilsen
Heidi Svendsen